Over trends, job-hopping en salaris-indicaties… wat doe jij over 12 maanden? [blog]

Drie maanden geleden schreef ik voor Marketing in Farma een bijdrage over een onderzoek dat recruiter Real Staffing op dat moment liet uitvoeren onder farmaprofessionals, de zogenaamde “2019 Salary Survey” dat, zo claimt het bureau, “offers skilled professionals across medical devices and pharma and biotech markets exclusive insights into career motivations, job mobility, as well as pay and salary averages.” Een paar dagen geleden ontving ik de onderzoeksresultaten in mijn mailbox en er zit inderdaad een aantal opmerkelijke bevindingen bij. 1350 respondenten vanuit meerdere Europese landen namen er aan deel dus met de betrouwbaarheid van de data zou het goed moeten zitten.

Eén van de onderzoeksvragen, waarop ik in het eerdere artikel uitgebreid in ging, was deze: What are the biggest industry trends currently affecting the market in 2019? Respondenten mochten maximaal 3 trends kiezen uit de 13 die werden voorgeschoteld. Hieronder staan de 7 trends die het vaakst genoemd werden:

Positie Trend % gekozen door respondenten
1 Brexit is changing the European landscape 27,3
2 Rise of Big Data, Cloud Computing & Digital Health 24,7
3 Increasing European regulations 24,1
4 Politics & Drug pricing 21,3
5 Skill gaps in organisations 20,1
6 Artificial Intelligence: A.I. based technology 20,0
7 Serialization & Supply Chain Security 16,3

.

De verschillen zijn klein en het is lastig om er conclusies aan te verbinden. Politiek, regelgeving en technologie voeren de boventoon. Niet opzienbarend, eerder bevestigend. Het is ook verstandig om de 6 trends die blijkbaar het minst genoemd werden nog even onder ogen te komen:

  • R&D Outsourcing
  • Information security
  • Counterfeit medication
  • Fusion of Pharma & MedTech
  • Personalised care / personalised medicine
  • Disruption from outsiders

Best vreemd dat de nummers 5 en 7 hoger scoren dan bijvoorbeeld personalised care en disruption from outsiders toch? Hopelijk betekent het niet dat men zich veilig waant voor radicale concurrentie van bijvoorbeeld Amazon, Facebook en Apple. Die komt er echt wel aan namelijk.

Nog een interessante uitkomst van het onderzoek is de volgende: bijna 2/3e van de respondenten gaf op de vraag “hoe waarschijnlijk is het dat u het komende jaar van baan verandert?” een bevestigend antwoord. Da’s veel toch? En daar zit interne promotie nog niet eens bij! Of zou dit cijfer beїnvloed worden door het feit dat professionals die er toch al zo in staan eerder genegen zijn om aan een onderzoek met dit onderwerp deel te nemen? Zou best kunnen…

Tot slot, en hier doet het onderzoek eindelijk haar naam eer aan, op de Salary Checker kun je per type rol (zoals medical, intelligence, marketing etc) en per land kijken wat de gemiddelde jaarsalarissen en uurtarieven zijn per functie. Erg leuk om eens doorheen te klikken. Of juist pijnlijk in jouw geval?

Over Roderick

Roderick den Daas is strateeg, marketeer en trainer met ruim twintig jaar ervaring in farma, media, retail, cultuur en advertising.



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….