Gezondheidszorg… we hebben het dan (onder andere) over zieke mensen oftewel patiënten. Over zorgverleners, die er alles aan doen deze patiënten beter te maken met de juiste diagnostiek en de beste behandeling waarin medicatie vaak een belangrijke rol speelt. Is het dan ethisch verantwoord om het als farmaceut in de zorgsector over marketing te hebben? Om als farmaceut een commercieel beleid te voeren? Een discussie die altijd gaande is en zal blijven.
Hoe ga je daarmee om als je werkt in een marketingrol binnen de farmaceutische sector? Hoe leg je dit uit? Het begint al bij je functietitel. Zeer interessant om eens nader naar te kijken. Er is een enorme diversiteit in benamingen: marketeer, brand manager, product manager, customer engagement manager, customer value solutions manager, product owner, patient outcome manager… interessante titels, maar welke werkzaamheden voer je uit? Ik zocht contact met Hans Slobbe, Associate Director Recruitment bij Talentmark, want hij heeft dagelijks te maken met mensen, functies en titels in de sector.
“Ha Hans, vertel eens, hoe kijk jij nou naar alle veranderingen in functies en titels in de farma?”
Hans brandt los: “Vroeger was alles beter, of nou ja, overzichtelijker. De meeste farmaceuten hadden een klassieke verdeling: sales, marketing en medisch. Langzaamaan is dit steeds meer versmolten naar business units waarin de focus als team veel meer verschoven is naar de specifieke therapeutische klasse, de patiënt en de ziekte. Productoverstijgende communicatie en samenwerken met de healthcare professionals in plaats van vooral gesprekken over het product en de uitmuntende studies die hierbij horen.
Hierbij zie je ook dat de farmaceuten hun best doen te innoveren en zichzelf beter positioneren om op te vallen. Belangrijk onderdeel hiervan is het maken van strategische keuzes, als bedrijf er alles aan doen om je te onderscheiden, te werken aan je imago door te laten zien wat je toevoegt en wat jou anders maakt. Corporate branding is dus steeds belangrijker geworden.”
Om te vervolgen: “Daarnaast heeft de pandemie ook voor de nodige wijzigen gezorgd. Wat is na COVID-19 nog de toegevoegde waarde van de buitendienst oftewel sales? De deuren zitten dichter dan dicht en de online mogelijkheden zijn wellicht net zo effectief? Je ziet dat vooral de salesfuncties veranderd zijn. Veel rollen zijn geschrapt en de rollen die er nog wel zijn, zijn echt anders. Minder buiten en veel meer een digitale benadering met de meer productoverstijgende communicatie en hierbij uiteraard ook weer de mooiste functietitels haha”.
“Maar is het allemaal niet een beetje doorgeslagen naar de verkeerde kant? Welke chocola moeten de huisartsen, verpleegkundigen en specialisten nog van telkens veranderende functietitels maken?”
“Inderdaad. Het aanpassen van de functietitels is prima voor intern gebruik maar vooral verwarrend voor het contact met de healthcare professionals. Zij zijn net als wij waarschijnlijk de weg kwijt. Wat betekent die functietitel? Wat zijn je werkzaamheden? De artsen willen vooral weten voor wat ze bij wie terecht kunnen. Oftewel: voor welke farmaceut werk je, voor welk aandachtsgebied werk je en voor wat kunnen artsen je benaderen?
Het lijkt erop dat de functietitels nu vooral gebruikt worden om intern de strategie uit te kunnen rollen. Om te laten zien dat er dingen veranderd zijn en er een nieuwe manier van werken geïmplementeerd moet worden. Veelal dus gericht op de interne communicatie en als buitenstaander nauwelijks te begrijpen. Niet handig in de communicatie met de mensen die je wilt bereiken, boeien en binden. Ons advies zou daarom zijn: hanteer twee functietitels:
- Een interne, zodat iedereen weet wat je competenties zijn en hoe jouw functie in het organogram staat.
- Een externe, zorg voor een andere titel of omschrijving in je communicatie naar buiten toe. Zodat het direct duidelijk is wie je bent, wat je doet en waarvoor men bij je terecht kan”
“Mmm… interessante insteek, Hans. Tot slot dan… heb je nog een tip op het gebied van functietitels voor de ‘mobielen’ op de arbeidsmarkt?”
“Zeker! Vergeet niet om aan jezelf te denken. Het is in mijn vak af toe een behoorlijke uitdaging om de juiste kandidaat te vinden op basis van de functietitels die vermeld worden op de LinkedIn profielen. Daarom een waardevolle tip: zorg dat je op LinkedIn de meest basale titel gebruikt die beschrijft wat je doet, bijvoorbeeld:
- Marketeer Oncologie
- Salesmanager 10fte
- Brandmanager Cardiologie, verantwoordelijk voor 3 producten
Natuurlijk, erg klantvriendelijk zijn deze benamingen niet maar wel lekker duidelijk.”
“Eens! Dank je wel Hans, heel verhelderend. Mag ik het als volgt samenvatten? Vereenvoudig je functietitel zowel voor je klant als voor je c.v. en LinkedIn. Keep it simple and clear!”
Lisanne Huisman is marketing
consultant bij Cross