Kracht van diversiteit en inclusiviteit [opinie]

De thema’s diversiteit en inclusiviteit worden steeds vaker benoemd in Nederland. Simpel gezegd gaat diversiteit om ‘de mix’, de verschillen, en inclusiviteit over hoe je met die verschillen omgaat. Een organisatie die diversiteit hoog in het vaandel heeft staan zal proberen een zo goed mogelijke representatie van de samenleving in zijn organisatie/teams te hebben. Hierbij kun je denken aan verhoudingen op het gebied van geloof, afkomst, geslacht en nog veel meer. Een inclusieve organisatie zal er alles aan doen om de verschillen tussen mensen te omarmen, zodat iedereen zich gerespecteerd voelt en kan groeien.

Het idee dat het succes van een organisatie wordt bepaald door onder andere de diversiteit van de mensen, wint steeds meer terrein. Voor organisaties waarin innovatief denken een centrale rol speelt, kan diversiteit een belangrijke bijdrage leveren aan de creativiteit. Mensen met een andere achtergrond brengen nieuwe kennis, ervaringen, perspectieven en vraagstellingen in, en dat levert meer en betere ideeën op. Zo is uit recent onderzoek van de Boston Consulting Group gebleken dat bedrijven die een diverser managementteam hebben 19% meer omzet behalen door innovatie.

De laatste tijd is er gelukkig steeds meer aandacht voor. Lange tijd deden gezondheidsonderzoekers vaak alleen onderzoek met mannelijke proefpersonen of proefdieren. Bijvoorbeeld als het gaat om het vrouwenhart. Hart- en vaatziekten zijn echter de belangrijkste doodsoorzaak bij vrouwen. Waarom zijn hartproblemen bij vrouwen moeilijker te herkennen? “Dat komt omdat we minder vrouwen hebben bestudeerd in wetenschappelijk onderzoek,” volgens cardiologe Janneke Wittekoek. Vrouwen zijn ze vaak ouder dan mannen als ze klachten krijgen, waardoor ze buiten de onderzochte leeftijdscategorie vallen. Zonder aandacht voor sekse- en genderverschillen bij gezondheidsonderzoek zijn goede preventie, juiste diagnostiek en passende behandeling onmogelijk.

Ook in andere branches worden schokkende ontdekkingen gedaan. Vandaag de dag voeren de meeste autofabrikanten nog steeds alleen crash tests uit met dummies gebaseerd op het postuur van een mannelijke militair. Met als gevolg dat vrouwen en kinderen een groter risico lopen om gewond te raken in het verkeer dan volwassen mannen. Volvo heeft hier onderzoek naar gedaan en vraagt met campagne The E.V.A. initiative aandacht voor gender bias in data.

Om auto’s voor iedereen veilig te maken bestudeert Volvo al sinds 1970 data van allerlei soorten echt gebeurde auto-ongelukken. Deze data is waarheidsgetrouw en houdt rekening met verschillende posturen en geslachten, met als resultaat een betere vertegenwoordiging van de samenleving in de data. Volvo: “Wij geloven dat iedereen gelijk vertegenwoordigd hoort te zijn bij een onderzoek”. Met The E.V.A. Initiative, deelt Volvo 40 jaar aan onderzoek aan derden om zo auto’s veiliger te maken voor iedereen.

Een ander recent voorbeeld van een meer inclusieve benadering van het eigen product is de Thisables campagne van Ikea. Ikea wil graag het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren en om dit te doen hebben ze vanuit een andere hoek naar hun eigen producten gekeken. Ikea-meubels staan er om bekend betaalbaar en gemakkelijk te zijn, dit laatste geldt alleen niet voor iedereen. Mensen met een lichamelijke beperking hebben een ander soort meubels nodig om er zelfstandig gebruik van te kunnen maken. Ikea ging daarom met een groep onderzoekers kijken hoe zij hun eigen meubels met kleine aanpassingen inclusiever konden maken.

Dit laat maar weer eens zien wat een andere invalshoek kan betekenen voor jouw merk of product. Vaak komen verrassende inzichten, innovatieve producten en onconventionele oplossingen voort uit een samenspel van zienswijzen, culturen, kennis en ervaringen.

Wij zijn op zoek naar meer voorbeelden in farma en medtech, waarbij het omarmen van diversiteit en inclusiviteit een belangrijke rol speelt of heeft gespeeld. Dus heb jij een voorbeeld dat je kan en wil delen, laat het ons weten!

Yvonne Massar
Marketing your message!
Public Eyes Healthcare Communications
yvonne@publiceyes.nl



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….