Is het al tijd voor een vermogende stemming? [opinie]

Als je langer dan twee jaar bij een werkgever werkt heb je bewust of onbewust veel over jezelf geleerd. Zo weet je hoe snel je voorbij de ontdekkingsfase bent gegaan, hoe snel je nieuwe stof en ‘regels’ eigen maakt en hoe belangrijk het contact met je collega’s en vooral je leidinggevende is. Waar je misschien nog nooit over nagedacht hebt, is dat je ook inzicht hebt gekregen in je bioritme.

Hoe ziet jouw bioritme eruit?

Wanneer ben je op je sterkst? Op je scherpst en het meest productief? Wanneer presteer jij het beste? Iedereen heeft een ander bioritme en je bent zelf de enige die daar zicht op heeft. Zo weet ik dat mijn minst productieve moment tussen 12.30u en 14.00u ligt. Als ik rond die tijd moest presenteren (bijvoorbeeld voor mijn groep vertegenwoordigers) dan versprak ik mij het vaakst, of raakte ik de kluts, mijn verhaal en de aandacht kwijt. Mijn beste momenten zijn rond 08.00u en tussen 15.30u en 17.30u. Deze periodes verzet ik het eenvoudigst het meeste werk met de minste energie.

Je bioritme kan je helpen om in een ‘vermogende’ stemming te komen. Een vermogende stemming is een staat van het ‘zijn’ waarbij je een super gevoel hebt. Je kunt de wereld aan, doet een activiteit waarbij de tijd geen issue meer is. Je voelt je sterk, krachtig en straalt als een enig lampje dat de hele kamer vult. Deze vermogende stemming is van belang als je verantwoordelijke taken moet verrichten. Bijvoorbeeld als je gaat solliciteren en je buigt over je CV of je eerste kennismakingsgesprek voorbereidt.

Vul de kamer met jouw lampje

Een vermogende stemming kun je, met wat training, ook zelf goed oproepen. Een manier is bijvoorbeeld op te schrijven wat voor succesvolle taken je de laatste jaren hebt verricht. Welke concrete resultaten je hebt weten neer te zetten. Wat jouw inbreng in die belangrijke meeting was en welke sturing je aan welke richting hebt gegeven.

Vergeet een calvinistische houding voor enkele minuten en klop jezelf op je borst voor alles wat jij bereikt hebt. Bereikt door te zijn wie jij bent. Voel wat een prachtig, uniek en bijzonder mens jij bent.

Maar het kan ook dat belangrijke doelpunt zijn dat je vanuit een onmogelijke positie scoorde. Zoek, vind en beschrijf die zaken waar je trots op bent. Vergeet een calvinistische houding voor enkele minuten en klop jezelf op je borst voor alles wat jij bereikt hebt. Bereikt door te zijn wie jij bent. Voel wat een prachtig, uniek en bijzonder mens jij bent.

Jij bent mooier dan je denkt

Lees dit na als het jouw moment is (bioritme-wise); voel je sterk en krachtig worden. Zoek een plek die dit gevoel verder versterkt en bouw licht, geluid, sfeer en gevoel om je heen die dit gevoel nog sterker maakt. In je luie stoel, de comfortabele kruk met het weidse uitzicht met op de achtergrond jouw favoriete klassieke muziek of onritmische hardrock. Dat zelfbewust gecreëerde moment helpt je in een vermogende stemming te komen.

Op dat moment wil je solliciteren en jezelf sterk op de kaart zetten. Het is ook het moment om op zoek te gaan naar jouw sterkste competenties voor jouw persoonlijke en onderscheidende CV. De door jou opgeschreven successen en zaken waar je trots op bent, kun je prima meenemen onderweg naar je sollicitatiegesprek. En omdat je daar natuurlijk tóch te vroeg bent, kun je deze erbij pakken om jezelf in de stemming te brengen.

Geniet van de bijzondere momenten met solliciteren en laat je zien op je allersterkst!

Have fun, Hans.

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….