Ik stapte naar voren en het veranderde mijn leven [blog]

De middelbare schooltijd was niet mijn beste tijd. Sullig, gedreven en als een van de weinigen niet in een spijkerbroek maar in een nette broek, behoorde ik niet tot de meest populaire kinderen. Toen gebeurde er iets op een schoolfeest. De oudercommissie organiseerde een DJ wedstrijd. Ik wist dat ik van muziek hield en enthousiast kon zijn. ‘Iets’ duwde mij naar voren, ik deed mee en reed later die avond naar huis met een spuuglelijke goudkleurige trofee.1

Ik stapte naar voren en het veranderde mijn leven.

Het duurde maanden voordat ik de huisarts mocht spreken die ik op mijn lijst had staan. Nieuwsgierig stelde ik mij op bij onze kennismaking. Hij liet mij snel weten dat er twee regels voor hem waren met betrekking tot Rayon Managers: 1. Het moest altijd gaan over iets nieuws (die hoorde ik elke dag wel een paar keer) en 2, en toen pakte hij een zandloper, als het laatste korreltje valt, ben jij weer weg. Verbouwereerd viel ik even stil. ‘Iets’ duwde mij en ik pakte de zandloper en legde hem op zijn kant. ‘Dit is niet een manier die bij mij past, dit vind ik zonde van mijn en uw tijd’, ik stond op en liep weg. Ruim binnen de tijd. Dat dan weer wel.2

Ik stapte naar voren en het veranderde mijn leven.

In Winterberg zagen wij voor het eerst hoe groot de groep medewerkers was na de samensmelting van Bayer en Schering. Als kersvers hoofd van de afdeling contrastmiddelen mocht ik onze unit presenteren voor de hele groep. Het imago van onze unit was slecht. Wij werden gezien als een ‘fax’ afdeling die alleen maar zaken deed door korting weg te geven. Hoe belangrijk konden contractmiddelen nou zijn? Het was allemaal één pot nat, alle producten zijn hetzelfde. ‘Iets’ stuurde mij om te praten over bijvoorbeeld de ontwikkeling van oncologische producten. Dit had niet plaats kunnen vinden zonder contrastmiddelen. Om de effecten op de groei van tumoren te kunnen meten heb je tenslotte goede beeldvorming nodig. Ook het besluiten over leven en dood, afhankelijk van het aantal laesies dat in een lever zichtbaar wordt sprak boekdelen.3

Ik stapte naar voren en het veranderde mijn leven.

De avond voorafgaand aan mijn eerste Europese congres hadden wij een meeting met alle stand medewerkers. Tijdens de briefing merkte ik dat er veel geklaagd werd over de inmenging van Bayer.

‘Iets’ duwde mij van mijn stoel en ik nam het woord voor de groep van meer dan 40 internationale collega’s. Ik uitte mijn bezorgdheid en vroeg iedereen de discussie, het ongeloof en de overname door Bayer te parkeren tot ná het congres

Radiologie was een Schering unit en voor het eerst zouden we naar buiten komen als Bayer Schering Pharma. Samen met een andere collega waren wij de enige aanwezigen uit de ‘Bayer stal’. Het negatieve geluid moest stoppen. ‘Iets’ duwde mij van mijn stoel en ik nam het woord voor de groep van meer dan 40 internationale collega’s. Ik uitte mijn bezorgdheid en vroeg iedereen de discussie, het ongeloof en de overname door Bayer te parkeren tot ná het congres. Onze doelgroep zou dit namelijk direct bemerken en dat zou de effectiviteit van onze contactmomenten negatief beïnvloeden. We hadden een enerverend en succesvol congres.4

Ik stapte naar voren en het veranderde mijn leven.

Waarschijnlijk herken je soortgelijke situaties in jullie loopbaan. Ongevraagd, onaangekondigd doet zich een situatie voor waarbij een persoonlijke actie grote gevolgen kan hebben. Je hebt op dat moment ongekende vermogens. Je staat blijkbaar vol in je kracht waarbij geen hindernis te groot is. Maar niet al mijn stappen waren succesvol. Ik heb er ook vele gezet die tot minder goede resultaten leidden. Uiteraard. Leerstappen. Ontwikkelingsstappen. Maar altijd vooruit of opzij. Stappen om de huidige situatie te veranderen. Stappen om anders te zijn, want anders zijn geeft de wereld energie. Dit soort krachtige momenten dragen voor een belangrijk deel mee aan je succes in je (zakelijk en privé) leven.

Een enkele keer lukt het je niet om in je kracht te komen. Bijvoorbeeld doordat je in een minder aansprekende omgeving werkt. Of de juiste aansluiting mist met je direct leidinggevende. Neem dan gerust contact met mij op. Misschien kan ik je helpen om in je kracht te komen. Door te spiegelen, door te delen en door knelpunten aan het licht te brengen.

Dus: stap ook naar voren en geniet, van je eigen kracht.

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark

1 De jaren erop heb ik als DJ gewerkt bij een drive-in show; ook heb ik jarenlang een kinderdisco geleid

2 Na een jaar mocht ik leiding gaan geven en trainde ik mijn team om altijd respect af te dwingen voor ons mooie vak

3 Het herwonnen respect voor contrastmiddelen is nooit meer weggegaan

4 Mede door internationaal succes werd ik intern gevraagd om Country Manager te worden



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….