Iedereen heeft een uniek ‘loopje’ en een uniek stemgeluid [opinie]

Op kilometers afstand herken je iemand aan zijn of haar ‘loopje’. Een van de vele unieke eigenschappen die wij als mens hebben. Voorwaarde is wel dat iemand natuurlijk loopt. Rennend tijdens het sporten, marcherend in een legerunit of synchroon met anderen is niet natuurlijk. Dan valt het unieke karakter weg. Silly walks mag altijd, dat slingert positieve energie ons universum in. Ook onze stem is uniek en klinkt meestal hetzelfde. Niet als wij 75 traptreden hebben getrotseerd, doorgezakt zijn in de kroeg of last hebben van een verkoudheid. Dan klinken we anders.

Die herkenning is handig. Het maakt dat je wel of niet zwaait naar iemand die je ver weg ziet, en helpt bij het identificeren als je iemand hoort binnen een groep.

Onze karakters en competenties zijn ook uniek. Wij hebben allemaal een net iets andere opvoeding, leerweg en persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt. Voor ons als recruiters is dat gesneden koek. Ieder mens is bijzonder, verrassend en voorspelbaar of juist niet. Gelukkig maar, anders zou er niets overblijven van mijn mooie vak om de best mogelijke fit te vinden voor een uitdagende positie. Inderdaad… uitdagende positie. Want alleen die functies krijgen wij. Als het eenvoudig is om een kandidaat te vinden, dan lukt het onze opdrachtgevers zelf wel.

Zo herkenbaar als het loopje en stemgeluid is, zo ondoorzichtig soms het karakter. Wij weten ook nooit helemaal zeker of de ene persoon, bewust of onbewust, toch net iets beter passende antwoorden geeft op onze vragen dan de ander. Sociaal wenselijk gedrag zorgt voor een prima, bijna gezellig, interview maar levert weinig onderscheidende factoren op. Juist dat onderscheid, waardoor wij en later ook de opdrachtgever een keus maken, is zo belangrijk. Het is allemaal geen rocket science, maar geeft wel aan wat een fantastisch mooi en bijzonder vak recruiters hebben.

Met plezier enkele tips aan alle professionals die binnenkort in gesprek gaan met een recruiter:

  1. Bedenk vooraf wat jouw sterkste en jouw zwakste, nog verder te ontwikkelen, competenties zijn
  2. Wees je bewust van je sociaal wenselijke antwoorden; dit geeft een masker waardoor je minder van jezelf laat zien en dat is natuurlijk niet handig
  3. Solliciteren is best spannend, dat weet de recruiter ook. Hij of zij moet proberen te achterhalen wie jij bent. Probeer dus zoveel mogelijk jezelf te zijn
  4. Heb je een vertrouwd gevoel bij de recruiter, bij zijn of haar professionaliteit en juiste intenties, wees dan zo open mogelijk. Kwetsbaarheid en ook trots laten de mooiste kanten van jou zien.
  5. Denk vooraf na over de dingen waar je trots op bent; schrijf deze desnoods uit. Dat helpt om je in een ‘vermogende’ stemming te komen

Als recruiter voeren wij tientallen keren per week interviews uit. Jij in je hele loopbaan tien of twintig? Je hoeft geen interviewspecialist te zijn. Jij hebt hele andere kwaliteiten. Veel succes bij je volgende gesprekken; geniet ervan, het kan een leuke – life changing –  ervaring zijn. En als het niet leuk is? Of als je voelt dat je niet past? Dan loop je met opgeheven hoofd met jouw unieke loopje, gewoon weer weg. Niets verloren.

Ps wil je meer tips? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega recruiters.

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….