Een onderscheidend CV… zónder poppenkast [checklist]

Het Curriculum Vitae, vertaald ‘het leerplan van het leven’, is onmisbaar bij het solliciteren op een nieuwe baan. Het is meer dan een opsomming van je loopbaan met benoeming van je verantwoordelijkheden. Als consultant zag ik dagelijks tientallen CV’s voorbij komen. Uitzonderingen daar gelaten vind ik CV’s veel ‘van het zelfde’. Bij het beoordelen van een CV kijk ik eerst naar de lay out. Zie ik direct dat het een CV is? Spreekt de foto mij aan? Is het lettertype groot genoeg om eenvoudig gelezen te worden? Welke kleurstelling is gebruikt? Is het internationaal georiënteerd of gericht op de Nederlandse markt? Hoe lang is het? Enfin, veel vragen flitsen door mij heen met als belangrijkste basisvraag: wie is dit en wat maakt deze professional anders dan de grote massa? Als de laatste vraag helder beantwoord kan worden is het wat mij betreft een effectief en werkbaar CV.

Heb je weinig tijd nu? Pak dan je huidige CV er eens bij en geef antwoord op de volgende drie vragen. Antwoord je drie keer met ‘ja’, dan voldoet je CV en hoef je, bij wijze van spreken, niet verder te lezen 🙂 .

  1. Benadrukt jouw CV jouw sterkste competenties?
  2. Draagt jouw CV bij aan het onderscheid tussen jou en vergelijkbare professionals?
  3. Wordt door jouw CV helder wat je te bieden hebt aan je nieuwe werkgever of leidinggevende?

Ha, je bent er nog! Mooi zo, want zelfs als je CV in jouw ogen pico bello is valt er altijd wel wat te aan te scherpen. Ik geef je wat suggesties daartoe:

De lengte van een CV: zoveel mensen zoveel smaken

Regelmatig hoorde ik van kandidaten dat twee A4-tjes de norm is. Daar ga ik alleen in mee als je loopbaan én krachtige pitch daadwerkelijk op twee A4-tjes passen. Heb je meer dan 10 jaar ervaring? Dan wordt het al lastig om dit in te korten. Kandidaten doen zichzelf snel te kort door informatie weg te laten. ‘Want dan past het tenminste op twee pagina’s’. Heb je onderzoek gedaan met publicaties: som deze op. Voeg alles toe waarvan je denkt dat het waarde toevoegt aan jouw ‘merk’. En omgekeerd: laat alles weg wat dit niet doet.

Taal, foto en lay-out: zorg dat er een idee achter zit

Kies je voor een mooie positie in Nederland dan mag het CV in het Nederlands. Wij zijn ook gewend om een foto op ons CV te plaatsen. Kies dan voor een blije foto waarbij je gezicht goed zichtbaar is. Een goede foto is die foto die je ook op je personeelspas zou willen hebben. Het is tegenwoordig heel eenvoudig om een format van een CV van internet af te halen. Soms tegen betaling, soms gratis. Prima om dit te doen zolang het bijdraagt aan de kracht van jouw merk en ook bij je past. Ben je sterk analytisch, geniet je van details en correctheid en weet je dat je een ‘blauw persoonlijkheidstype’ bent, dan verwacht ik als lezer ook een ‘blauw’ CV. Dus geen bonte poppenkast of afleidende grafieken.

Practice what you preach… ook bij een CV

Ben je een marketeer, zit onderscheid in jouw bloed en wil je het maaiveld vinden waarboven je uit kunt stijgen? Kies dan voor een lay-out die daar bij past. Van alle professionals, verwacht ik als lezer van een marketeer de meest bijzondere. Het liefste een die men zelf heeft ontwikkeld met een krachtige marketinggedachte er achter. Bijvoorbeeld een tijdlijn met successen of mijlpalen weergegeven als mijlpalen. Of een boekenplank met van iedere werkgever een boek waarbij de inhoudsopgave je verantwoordelijkheden weer geeft.  Ik ga er blind van uit dat je als marketeer nog veel betere ideeën hebt.

Wees creatief, ook aan het begin

Op de eerste pagina verwacht ik een foto, contactgegevens, een korte pitch en in ieder geval je huidige of laatste functie en werkgever. Bij contactgegevens adviseer ik om alleen de woonplaats aan te geven in verband met woon- werkverkeer. Het adres is niet van belang. Dit wordt pas belangrijk bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst met de HR afdeling. Tegenwoordig kun je namelijk eenvoudig op Google maps kijken hoe iemand woont. En hoe graag je dit ook zou willen laten zien, mensen vinden hier iets van. Als de lay-out overduidelijk laat zien dat het een CV is, hoef je dat woord ook niet boven aan de pagina te typen. Kies daar dan liever voor je naam of een persoonlijke quote die jou kenmerkt.

Volgende keer sta ik stil bij de bron van wie je bent, jij als bijzonder persoon, uniek in deze wereld, de reden waarom iedereen jou als nieuwe collega wil…de kracht van een bondige pitch!

Succes, geniet van je werk,

Ps wil je graag ongezouten feedback op jouw CV? Stuur hem maar naar mij toe en ik geef je mijn mening 😉 hansslobbepersonal@gmail.com

Hans Slobbe was tot voor kort Director Benelux bij een Executive Search organisatie en is momenteel op zoek naar een nieuwe werkomgeving


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….