Deel 2: Everything helps, said Wang-Ching-Lee… while he… [dossier]

John O’Mill kenners weten hoe de kop verder gaat. En anders Google je maar even. Doet het er toe? Niet echt, maar als je dit nog aan het lezen bent heeft de kop zijn werk gedaan. Ik ook [bruggetje] dus hier is het 2e deel van een tweeluik over lopende onderzoeken onder farmaprofessionals.

In deel 1, nog te lezen op ‘Dit is een long-read. Dat schijn je er tegenwoordig bij te moeten zeggen omdat lezers daar geen trek (meer) in hebben. Dus…’, keken we naar een paar interessante vragen die de onderzoekers van Ipsos –  in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Farma Managers – ons voorlegden. Ik ben massaal gebeld naar aanleiding van mijn betoog over de vraag welke factoren de grootste invloed zullen hebben op de farmaceutische industrie. Mijn antwoord: een combinatie van Demografische en Sociaal-culturele factoren. Vandaar dus het ‘It’s the people, stupid’ erbij. Geen idee waar dit over gaat? Lees nog even terug via de link hierboven.

Welnu: zoals aangekondigd kijken we in dit tweede deel naar wat recruiter Real Staffing te weten wil komen via haar “2019 Salary Survey will offer skilled professionals across medical devices and pharma and biotech markets exclusive insights into career motivations, job mobility, as well as pay and salary averages.” Helaas is de survey inmiddels afgesloten en is het wachten op de resultaten. Dit onderzoek focust zich erg op het werk en arbeidsvoorwaarden van de farmaprofessionals en dat is logisch, kijkend naar de afzender. Maar er zit 1 vraag bij die ook buiten die scope interessante antwoorden zal opleveren. Men vraagt, ergens aan het begin van de ongeveer 15 vragen:

What are the biggest industry trends currently affecting the market in 2019?

Je mag er maximaal 3 kiezen uit het volgende, nogal lange, rijtje:

  • Increasing European regulations
  • Brexit is changing the European landscape
  • Politics & Drug pricing
  • R&D Outsourcing
  • Serialization & Supply chain security
  • Information security
  • Counterfeit medication
  • Fusion of Pharma & MedTech
  • Rise of BigData, cloud computing and digital health
  • Skill gaps in organisations
  • Personalised care / personalised medicine
  • Disruption from outsiders
  • Artificial intelligence/ A.I. based technology

Wat valt meteen op? De appels en peren, maar dat is moeilijk te vermijden. Dat komt ook omdat de vraag het heeft over ‘the market’ maar als daar healthcare mee bedoeld dan wordt het lijstje anders dan als daar farma mee bedoeld wordt. Of niet? De appels en peren blijken ook uit het feit dat er wat naar binnen gerichte dingen tussen zitten (zoals security en skills) maar ook grote, lastig grijpbare fenomenen als AI en BigData. Zo bezien kun je er zo nog 10 trends bij plaatsen. En in dat geweld moeten we ook nog de discipline opbrengen om niet te ver vooruit te kijken (2019, zegt de vraag). Hoe het ook zij: het is een spannend lijstje en ook voor deze trends geldt dat het mooie discussiestof kan opleveren in je brand- of managementteam.

Ik zou heel graag van je horen welke 2 of 3 trends jij hier zou kiezen. Of welke je zou willen toevoegen. My bet? Dan kies ik voor Disruption from outsiders als belangrijkste. Alhoewel Microsoft haar digital health activiteiten op een laag pitje schijnt te hebben gezet zijn partijen als Google en Amazon er serieus mee bezig. Ik ben benieuwd wanneer de AirBnB of Uber van de life sciences sector doorbreekt. De tweede trend van mijn keuze is politics and drug pricing.  Die vat ik even ruim op: tarieven van medicatie en therapieën staan qua draagvlak best onder druk. Zowel in de politiek als in de samenleving. Dat is als zodanig goed: de vanzelfsprekendheid gaat er uit ten faveure van een nieuw evenwicht op dit gebied. Beter!

Over Roderick

Roderick den Daas is strateeg, marketeer en trainer met ruim twintig jaar ervaring in farma, media, retail, cultuur en advertising.



* verplicht veld

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….

Lilly | Therapeutic Advisor Immunology

Job Responsibilities: You are responsible to drive the business of our Immunology medicine(s) in hospitals within your region You will be responsible for the account…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…