Changing your job is a life changing event [opinie]

Weer een nieuwe dag. Je bent lekker fris gestart vandaag. Je hebt een lijst met to-do’s gemaakt, je voelt je fit en energiek. Er wacht jou een mooie nieuwe werkdag. Twee uur later krijg je een bericht van een vriendelijke recruiter. Een kort verhaal dat ongeveer begint met “..ik zag jouw mooie profiel” en eindigt met “..ik heb een prachtige uitdaging voor je in lijn met je ambitieniveau”. Hoewel je druk doorgaat met het afwerken van je lijst, zoemt het toch in je hoofd rond. Tijdens de koffie break deel je het voorval met je partner en je vraagt je af of je toch niet contact op moet nemen. Misschien is het inderdaad díe nieuwe functie waar je bij je huidige werkgever geen kans op maakt. Het zaadje is geplant.

Een zaadje als cadeautje… zo maar, omdat jij het bent

De dagen erna vliegen voorbij en je maakt wat tijd vrij om een kort bericht terug te sturen naar de recruiter die niet veel later belt met meer informatie. De firma waar het om gaat ken je. De functie klinkt aantrekkelijk en is inderdaad een stap die past bij je ambitie niveau. Tussendoor deel je het met je partner die wat bedenkelijk kijkt. Je hoopte onbewust op enthousiasme. Het aanstekelijke enthousiasme dat je zo fijn vindt. Het wordt echter een spervuur aan vragen. “Waarom zou je nu verder gaan? We hebben het toch goed nu? Is het niet verder rijden naar kantoor? Weet je het wel zeker? Je start weer vanaf 0 hè? Moet je jezelf weer bewijzen. Weet je wel zeker dat dit goed bij je past? Wat nu als het je na enkele weken tegenstaat? Wat nu als deze functie aan je verkocht is? Het je prachtig wordt voorgespiegeld en verleidelijk wordt ingetekend? Misschien is het te mooi om waar te zijn. Ben je niet vaker van huis? Kun je daar eigenlijk wel hybride werken?”

Al die vragen zijn best terecht. Het reflecteren is altijd goed en ook heel verstandig. En dat dit hele proces de nodige energie kost is geen rocket science. Zo’n zaadje groeit harder dan je denkt.

De kwetsbaarheid van de eerste groeifase

Je hoeft niets te doen en toch verandert er van alles. Je slaapt onrustiger en het klinkt op een of andere manier ook anders wanneer je praat met je leidinggevende. Onbewust ben je al wat afstand aan het nemen. Je voelt het stekje groeien, gevoed door een goed interview en het grasduinen op de website van die ‘nieuwe’ werkgever. Zoals een storm en fikse regenbui hun krachten bundelen om het plantje weg te vagen, zo wisselen vertrouwen en onzekerheid zich af. Inmiddels heb je er met meerdere personen in je directe omgeving over gesproken. En natuurlijk heeft iedereen een andere mening. Een aantal van hen vindt het stoer en roept ‘pakken! Wat een gave kans’. Een ander deel is behoudend en voedt je twijfel. Thuis wordt het er ook niet gezelliger op. Je bent meer afgeleid en voelt dat je subtiel een kant op geduwd wordt. Hoe je er mee omgaat is voor iedereen net weer anders,

Kan zo’n plantje ook wegwaaien?

Dit verhaal kan ik nog veel verder uitbreiden, maar de boodschap is denk ik wel duidelijk. Een kort bericht, het antwoorden van een telefoontje dat uiteindelijk aanzet tot het veranderen van je baan heeft een behoorlijke impact. Niet voor niets staat het wisselen van een baan ook in de top 15 van meest intense gebeurtenissen in een mensenleven. Uit eigen ervaring weet ik dat er veel energie verloren is gegaan met de verschillende procedures. De verwarring en vertwijfeling die ontstaat is goed verklaarbaar maar kost gewoon de nodige denkdruk en daarmee energie. Waar regelmatig aan voorbij gegaan wordt is de invloed van de directe omgeving. Je partner, vrienden, familieleden en soms zelfs de kinderen, worden ook in het selectieproces getrokken. Hun gedachten en reflecties zijn medebepalend voor de belangrijke keus die je misschien gaat maken.  

Een nieuwe baan is er niet alleen voor jou, maar ook voor iedereen om je heen

Tot slot enkele geruststellende gedachten:

  • Heel weinig professionals hebben uiteindelijk spijt van hun stap
  • De on-boarding programma’s bij de meeste Life Sciences bedrijven zitten heel goed in elkaar en zijn afgestemd op jouw persoonlijke behoefte
  • Er zijn op dit moment veel meer vacatures dan werkzoekende professionals
  • Tijdens je loopbaan ga je zeker één of twee keer een verkeerde keus maken; part of life en leerzaam
  • Recruiters gaan goed en zorgvuldig om met elk proces en hebben ook begrip voor jouw persoonlijke situatie (daar ga ík in ieder geval van uit)
  • Als een functie of omschrijving te mooi klinkt dan is dat vaak ook zo. Zoals ik eerder schreef worden functies regelmatig ‘verkocht’ en daarmee irrealistisch voorgespiegeld. Vraag goed door en raadpleeg ook anderen in je netwerk
  • Ga pas een procedure in als je merkt dat de recruiter oprecht is en ook echt in jou geïnteresseerd is

Een welkomstboeket

Het is een intensief proces om van baan te wisselen. Meestal een heerlijk spannende tijd die niet zelden begint met een prachtig bos bloemen mét plantenvoeding.

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….