Binnenkomen met een sleutel lukt niet altijd [opinie]

Als je de juiste sleutel niet hebt of de verkeerde in het sleutelgat probeert te proppen, dan blijft de deur dicht. Jongeren lopen hier wel eens tegenaan als zij licht beschonken ‘zachtjes’ proberen thuis te komen.

Volgens ChatGPT duurt het openen of afsluiten van een deur ongeveer 9 seconden. En uit een onderzoek vanuit de VS blijkt dat het screenen van een CV ook 9 seconden duurt. Als je dat afzet tegen de tijd en energie die het kost om jouw CV te maken is dat natuurlijk buiten alle proporties.

Toch zie ik het wel voor me. Een bedrijf heeft een wervende advertentie waarop binnen een week meer dan 50 reacties komen. Het is niet ondenkbaar dat de hiring manager of verantwoordelijke HR Manager aan een jongere collega vraagt alvast even een eerste screening te doen.

De binnengekomen CV’s worden ’vakkundig’ verdeeld in twee stapels: één stapel A met de onbenoemde titel “interessant / verder lezen“ en de andere, stapel B, met de titel “dat zoeken we later nog wel even uit”. Gevoed door verse koffie speurt de jonge medewerker de CV’s af. Gemiddeld 9 seconden om te kunnen beslissen op welke stapel het CV komt.

In die beperkte tijd kom ik persoonlijk niet verder dan de eerste helft van het eerst A4’tje.

Voor het gemak dek ik de onderste helft van de eerste pagina af, want dat ziet de jonge medewerker niet. Heb ik dan alle info om een beslissing te nemen voor welke stapel ik kies?

Checklist: zie ik onderstaande items terug in een CV dan kies ik voor stapel A; mist er iets, dan wordt het stapel B. Doe zelf ook eens de 9 seconden check!

Items:

  • Hoe ziet de kandidaat eruit? Dat willen wij in Nederland altijd weten
  • Heb ik voldoende contactgegevens om de kandidaat te bereiken?
  • In welke plaats woont de kandidaat i.v.m. woon-werkverkeer?
  • Is er een onderscheidende pitch? Daar schreef ik onlangs al eens over.
  • Wat voor functie heeft de kandidaat op het oog?
  • Wat is de huidige functie van de kandidaat? Dat zegt namelijk iets over geschiktheid voor morgen.

Voor mij is een krachtige pitch het allerbelangrijkst. En onder krachtig versta ik zo min mogelijk generieke taal. Als ervaren salesmanager of accountmanager hoef je bijvoorbeeld niet te vermelden dat je resultaatgericht bent. Of dat je als Medical vooral oog houdt voor de patiënt. Een marketeer die vooral creatief is enzovoorts.

Ik zie veel voorbijkomen wat onder de noemer ‘open deuren’ kan vallen. Op zich wel weer handig, omdat je dan geen sleutel nodig hebt om binnen te komen. Maar lig je op stapel B dan is de kans om binnen te komen wel heel klein. Met of zonder sleutel, nuchter of licht beschonken.

Scan zelf eens je CV… in 9 seconden. De tijd loopt. Tik tak tik tak tik tak tik tak tik

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….