Productpositionering is een hoofdzaak [blog]

Hoe positioneer jij je product? Het is een heel logische vraag, maar hoe doen we dat eigenlijk in onze branche? En wat betekent dan eigenlijk positioneren? Positioneren betekent simpelweg iets als ‘een positie geven’. Een breed begrip waar je alle kanten mee op kunt. Maar als het om merkpositionering gaat, krijgt het begrip een heel andere lading: dan gaat het namelijk om het de mentale positie in het hoofd van de voorschrijver of de eindgebruiker. En daarmee is productpositionering dus letterlijk en figuurlijk een hoofdzaak. Hoe krijg je het voor elkaar dat  jouw merk een betere positie in het hoofd van de klant krijgt dan concurrerende merken?

Positioneren heeft alles te maken met het aanleren van gedachten over merken (Alsem & Kostelijk, 2016) en daar bestaan best wat modellen over, zo blijkt uit het literatuuronderzoek dat ik in het kader van mijn studie doe. Zo heb je het MDC-model van Riezebos & Van der Grinten. MDC staat Merk – Doelgroep – Concurrenten. Met behulp van dit model maak je een interne- (micro), concurrentie- (meso), doelgroep en externe (macro) analyse. Pas als je deze informatie in kaart hebt gebracht, kun je een gefungeerde keuze maken voor de positionering van je merk of product. Dit model heeft een zogenaamde inside-out benadering, oftewel wat kun je als organisatie wel en niet waarmaken? Ook het Brand Key Model is interessant. Het model laat je acht stappen doorlopen die tot een onderscheidende en relevante positionering van een merk kunnen leiden. Hiermee ga je ook door de micro-, meso- en macro analyse heen en ligt de focus op het ontdekken van je merkessentie (www.eurib.net). Dit model wordt met name gebruikt wanneer een outside-in proces de voorkeur verdient. Het zijn slechts twee van de modellen die mijn interesse opwekten.

Terugkomend op waar ik begon. Hoe positioneer jij je product?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie, mijn collega’s, dit aanpakken: Maak je gebruik van een van deze modellen? Gebruik je een ander model? Heeft de organisatie waarin je werkt misschien zelf een model ontwikkeld? Krijg je vanuit Internationale hoek wat aangereikt of bepalen we een positionering waarvan we denken dat die goed is, zetten hem uit in de markt en kijken we wat er gebeurt?

Reacties mag je sturen naar:  redactie@marketinginfarma.nl

Judith van der Pijl is Customer Marketing Manager bij Pfizer en zit in de afrondende fase van haar studie Bachelor Commerciële Economie (specialisatie: digitaal). Haar onderzoeksvraag staat in het teken van productpositionering. Over dit onderwerp schrijft ze regelmatig blogs voor marketinginfarma.nl



* verplicht veld

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….

Lilly | Therapeutic Advisor Immunology

Job Responsibilities: You are responsible to drive the business of our Immunology medicine(s) in hospitals within your region You will be responsible for the account…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…