In een vorig blog onderzocht ik zevenendertig corporate websites van Nederlandse farmaceuten. Het resultaat van die niet wetenschappelijke zoektocht was teleurstellend.
Het merendeel van de Nederlandse farmaceuten hecht weinig waarde aan hun corporate site. Zo simpel is het. De aandacht er voor blijft beperkt tot dat van een ‘moetje’, een hygienefactor waaraan niet overdreven veel tijd moet worden besteed. En dus zijn ze nauwelijks actueel en vertonen ze vooral gelijkenis met een soort jaarverslag over de organisatie. Een naslagwerk. Een corporate flyer. De mogelijkheden die het internet biedt negerend: geen interactie, weinig actualiteit, geen intelligentie of een beetje service.
Is dat erg, kun je je afvragen? Moeilijk te zeggen. Laten we zeggen dat het op zijn minst een gemiste kans is als je weet dat twintig procent van de health care professionals minstens een keer per week een corporate website van een farmaceut bezoekt (Manhattan Research, Taking the pulse 2015). Dat vind ik een wezenlijk cijfer, hoog genoeg om de corporate website uit het verdomhoekje te halen en tot een volwaardig touchpoint te ontwikkelen en op te nemen in de touchpointflows van je doelgroepen. Bovendien: steeds meer patiënten en hun omgeving willen weten wie er achter hun medicatie en behandelingen zit. We mogen verwachten dat zij de corporate websites van farmaceuten in toenemende mate zullen vinden. Wat betekent dat voor beleid op het gebied van identiteit en reputatie?
Er is echt alle reden om de corporate website hoger op het prioriteitenlijstje te zetten. Begin vandaag nog: bezoek hem weer eens? Hoe lang is dat wel niet geleden eigenlijk?
Over Roderick
Roderick den Daas is strateeg, marketeer en trainer met ruim twintig jaar ervaring in farma, media, retail en advertising.