Cannes Lions 2024: Siemens Healthineers wint Grand Prix met “Magnetic Stories” [impressie]

Net als elk jaar volgen we het Cannes Lions festival op de voet. Dit jaar kunnen we er helaas niet real life bij zijn, maar volgen we de meest interessante ontwikkelingen via de live stream.

Direct op de eerste dag worden de Health en Pharma Lions* uitgereikt. Met dit keer zelfs een Pharma Grand Prix voor Siemens Healthineers met hun innovatieve campagne genaamd “Magnetic Stories.”

De campagne pakt een reëel probleem aan: het minder beangstigend maken van MRI-scans voor jonge kinderen. In samenwerking met Area 23, een IPG Health Network-bureau, creëerde Siemens Healthineers een reeks kinderaudioboeken die speciaal zijn ontworpen om de luide en vaak angstaanjagende geluiden van een MRI-machine te integreren in fantastische verhalen.

Dit is waarom “Magnetic Stories” de jury van Cannes Lions overtuigde:

  • Directe impact: De campagne pakt direct een uitdaging aan die veel ouders en zorgprofessionals ervaren, wat kan leiden tot een minder traumatische ervaring voor kinderen die een MRI-scan ondergaan.
  • Creatieve oplossing: Het transformeren van de geluiden van de machine in een meeslepend verhaal laat slim en innovatief gebruik van creativiteit zien.
  • Positieve resultaten: De eerste resultaten van de pilot zijn erg succesvol, wat veel beloofd voor de toekomst.

“Magnetic Stories”, is een mooi voorbeeld van hoe creativiteit kan worden ingezet om de ervaringen in de zorg te verbeteren, met name voor kwetsbare groepen zoals kinderen.

Een ander opvallend voorbeeld, die je echt even moet zien: “Dramamine’s The Last Barf Bag” heeft de Health & Wellness Grand Prix gewonnen op het Cannes Lions International Festival of Creativity 2024. De campagne, gecreëerd door FCB Chicago, belicht de vaak vergeten held van de reiservaring: de kotszak. Nieuwsgierig? Kijk maar:

De campagne omvat een 13-minuten durende documentaire over de geschiedenis en het culturele belang van kotszakken, een pop-up tentoonstelling van zeldzame kotszakken in New York, een jas gemaakt van kotszakken en een website waar mensen gerecyclede kotszakken met Dramamine (medicijn tegen reisziekte..) kunnen kopen.

De jury prees de campagne om zijn originaliteit, humor en effectiviteit in het verhogen van de bekendheid van Dramamine en het aanspreken van reizigers die last hebben van reisziekte.

Vandaag komt Elon Musk aan het woord, hij zal spreken over onder andere de transformerende kracht van technologische innovatie, Artificial Intelligence en de impact op creativiteit, bedrijfsvoering en maatschappij, maar ook over de toekomst van X, het bedrijf dat hij naast Tesla en SpaceX leidt. Dus hier gaan we zeker ook even naar luisteren. Wordt vervolgd…

*Over Cannes Lions

Cannes Lions is een jaarlijks festival voor bedrijven in de marketing en reclame,  er is zelfs een speciale sectie gericht op healthcare marketing en communicatie: Cannes Lions Health. Deze sectie viert en bekroont het beste creatieve werk in de gezondheidszorg, met focus op twee gebieden:

Pharma Lions: Deze categorie erkent campagnes gericht op zorgprofessionals en specifieke patiëntengroepen. Denk aan campagnes voor artsen, verpleegkundigen of apothekers over nieuwe medicijnen of behandelingen.

Health & Wellness Lions: Dit omvat campagnes voor zelfzorgmedicijnen, fitness apparaten, initiatieven voor gezond eten of campagnes rondom de geestelijke gezondheid.

Yvonne Massar
Public Eyes Healthcare Communications



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

Lilly | Therapeutic Advisor Immunology

Job Responsibilities: You are responsible to drive the business of our Immunology medicine(s) in hospitals within your region You will be responsible for the account…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….