Voor partnerschap is wederzijdse afhankelijkheid nodig [opinie]

Recent raakte ik betrokken bij de wondere wereld van corporate communicatie. Wonderlijk, omdat ik erachter kwam dat bijna alle farmaceuten in Nederland, we hebben er 30 naast elkaar gelegd in beeld en verhaal, dezelfde boodschap en uitingen hebben en daarmee weinig onderscheidend zijn. In de corporate visie wordt vaak gesproken over het feit dat ze als partner willen worden gezien door hun stakeholders. En dat ze een plek aan de tafel willen om mee te kunnen denken bij de uitdagingen die de zorg heeft. Een goed streven, maar wel een hele ambitieuze.  

Het fascineerde mij. Ik ben daarom eens gedoken in de theorie over partnerschappen, want ik weet eerlijk gezegd niet hoe goed wij als farmaceutische industrie hierin zijn. Om bovenstaande te bereiken gaat het om goede relaties aangaan met elkaar, om vertrouwen te hebben in elkaar en er moet wederzijdse afhankelijkheid zijn. Samenwerken is in een zakelijke relatie het hoogst haalbare.

Een model dat ik verhelderend vind in de relatie tussen een farmaceut (de leverancier) en een ziekenhuis (de inkoper), is de Kraljic Matrix. Dit model is een belangrijk middel om te bepalen wat de impact van de leverancier is op de bedrijfsvoering van een organisatie, zoals een ziekenhuis. Hoe afhankelijker de inkoper van de leverancier is, des te belangrijker wordt de relatie tussen beide. In dit model zie je dus ook dat samenwerking pas relevant wordt als de financiële impact en het toeleveringsrisico hoog is. Daarmee vraag ik mij dan ook af hoe vaak het voorkomt dat een farmaceutisch bedrijf een echte strategische positie heeft in de zorg. Ik denk niet vaak. Het laatste voorbeeld was misschien Pfizer in de tijd van corona, maar over het algemeen is de ene farmaceut inwisselbaar voor de ander.

Toch blijf ik graag zoeken naar wat er dan wel bedoeld wordt. Wat heeft een farmaceut voor ogen als het over partnerschap praat of uitgenodigd willen worden als gesprekspartner? Het zou ook kunnen zijn dat we het niet partnerschap moeten noemen, maar dat het gaat om het leveren van een bijdrage aan betere zorg.

Betere zorg die erop gericht is om het mes aan alle kanten juist te laten snijden. Betere zorg waar de patiënt, het ziekenhuis en de farmaceut van profiteren.

Martijn Brandenburg is directeur /
partner van SCORE Communication



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….