Virtuele geaccrediteerde nascholingen zijn niet meer weg te denken uit de toolbox van farmabedrijven en de medische hulpmiddelen sector. Als het gaat om medische educatie dan staan we aan het begin van een nieuw tijdperk. In Nederland worden daar voorzichtig de eerste stappen in gemaakt, mede onder invloed van de lockdown. Er zijn bijvoorbeeld enkele geaccrediteerde serious games succesvol geïntroduceerd voor de huisarts, zoals Hartgame. Helaas wel met de toevoeging dat de ABFE ( Accreditatie Bureau Format E-learning) nog worstelt met de vraag hoe ze deze nieuwe vormen van online nascholingen goed kunnen beoordelen. De bewijzen dat serious gaming een effectieve leermethode is, stapelen zich op. In Verenigde Staten zien we dat men al een stapje verder is. Naast serious games worden daar ook Artificial Intelligence en Virtual Reality breder geïncludeerd in het nascholingspakket.
Graag neem ik je mee in het verhaal van een goede relatie van Public Eyes, Sam Glassenberg, Amerika’s beroemdste medische games ontwikkelaar met zijn bedrijf Level Ex.
Ontstaan van Level Ex
Net zoals veel verhalen uit de VS, begint ook dit verhaal in Hollywood. Sam Glassenberg groeit op in een familie van artsen; iedereen in zijn familie kiest voor het medische vak. Sam kiest bewust voor een andere weg en is actief op het gebied van videogames in Hollywoodstudio’s. Puur voor de lol maakt hij een serious game voor zijn vader, die anesthesioloog is. De game staat al een tijdje online, en hij is het eigenlijk al vergeten, als hij erachter komt dat de bewuste game ondertussen al 100.000 keer is gedownload en dat er ook al een studie is opgestart om de effectiviteit te meten.
Vanaf dat moment duikt ook Sam in de medische wereld en wordt Level Ex opgericht. Level Ex bouwt sinds 2015 met een team van meer dan 100 medewerkers aan geaccrediteerde videogames voor onder anderen cardiologen, dermatologen, gastro-enterologen en chirurgen. Sam: “Het gaat bij deze videogames om een diepere vorm van leren, het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en een verandering van houding van passief naar actief. Dat werkt transformerend.” Sam vervolgt: “Lesgeven en klassiek didactisch onderwijs behoren tot het verleden. We weten dat meeslepende real-life ervaringen betere onderwijs- en leermogelijkheden bieden.”
“Continued medical education (CME) kent vele vormen. Maar wat serious gaming zo bijzonder maakt, is dat het veel effectiever is dan luisteren naar een verhaal en het beantwoorden van enkele toetsvragen. Daar zijn de laatste jaren ook onderzoeken naar gedaan. Gaming is effectiever dan een les volgen om iets nieuws te leren, dat is niet anders in de geneeskunde. Je bent bezig met de patiënt, je stelt een diagnose en je krijgt niet alleen een score op een meerkeuzetest, jouw score wordt ook bepaald door de uitkomsten van de patiënt.”
Geaccepteerde vorm van nascholen
Sam: ”CME-accreditatie voor onze games is nooit echt een probleem geweest; artsen en de commissies die de games hebben beoordeeld, zagen direct de voordelen. In het begin was er minder ervaring en waren er nog geen procedures, daardoor duurde de accreditatie wat langer, maar nu zijn onze games volledig geaccepteerd. Men ziet echt dat de spelers/gebruikers worden meegezogen in de gamification-elementen van serious gaming, wat op zijn beurt hun betrokkenheid en aangeleerd gedrag tijdens de training verbetert. Het is effectiever, want je onthoudt de content beter. Het is mogelijk om in teams samen te werken, zelfs wereldwijd. Daarbij is het gewoon leuk om te doen; je gaat het automatisch delen met je vakgenoten.”
Heeft Covid een push gegeven aan de gamification van medische educatie?
Via Level Ex zijn we in contact gekomen met dr. Daniel Salcedo, internist en gespecialiseerd in healthcare-educatie en medische nascholingen, werkzaam in het Taipei Municipal Wanfang Hospital, Taiwan. Hij is veelgevraagd spreker en een voorvechter van serious gaming en simulatie in healthcare. Hij ziet de vele voordelen die dit kan bieden, nu en in de toekomst, zeker ook in combinatie met AI en virtual reality. “We hebben in de afgelopen jaren een digitale transformatie zien plaatsvinden in de manier waarop artsen leren. Door COVID-19 is het lastiger geworden om artsen persoonlijk en in groepen te trainen, met betrekking tot diagnostiek en ook in de operatiekamer. Naast het feit dat oefenen op koeien en varkens kostbaar is, is het ook veel makkelijker om even op de resetknop te kunnen klikken, om zo de training nog een keer te oefenen. Reizen om een procedure te trainen is een probleem geworden, dus wordt er veelal geprobeerd procedures uit te leggen en te demonstreren met behulp van PowerPoint-dia’s via Teams of Zoom. Met als gevolg dat het veel minder effectief is.”
Hier hebben ze bij Level Ex ook al over nagedacht. Een van de laatste projecten van Level Ex is een cloud-gamingplatform: Remote Play. Met Remote Play kunnen een arts, chirurg en een trainer samenkomen via Zoom of Microsoft Teams of WebEx en daadwerkelijk communiceren met een virtuele patiënt die in de cloud wordt gesimuleerd.
Wil je zien hoe het werkt? Bekijk dan onderstaande video.
Tot slot, een oproep
In Nederland is het Erasmus, met de Dutch Society Simulation in Healthcare al geruime tijd aan de weg aan het timmeren. Toch zijn ze nog relatief onbekend, in ons eigen land. Daar moet verandering in komen. Het ultieme doel van deze vereniging is het bevorderen van de ontwikkeling en toepassing van Simulatie en ‘Serious Gaming’ ten behoeve van onderwijs, training, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsmanagement in de gezondheidszorg. Ook Add-app, een ontwikkelaar van enkele geaccrediteerde serious games is momenteel actief bezig met een onderzoek samen met het lectoraat ICT en Zorg van Hogeschool Windesheim te Zwolle, om meer inzicht te krijgen in het leerrendement.
Loop jij ook tegen bepaalde grenzen aan, bijvoorbeeld ten aanzien van accreditatie van jouw online medische nascholingen? Of ben jij gewoon geïnteresseerd in serious gaming en de mogelijkheden. Laat het ons weten!
Yvonne Massar
Public Eyes Healthcare Communications BV