Hieronder vind je de eerste MiF Digest. Denk je nu aan Reader’s Digest? Niet onlogisch. Toen ik vanmiddag na zat te denken over een nieuw contentformat voor dit platform kreeg ik een ingeving: de Adfo Digest. 50-plussers uit het marcom vak zegt dat wel iets. Tweede helft jaren negentig bestond die. Ik herinner me het als een soort boekje tussen A5 en A4 formaat in, dat maandelijks uitkwam en dat een soort samenraapsel was van artikelen die in één van de Adfo Groep uitgaven was gepubliceerd. Handig ding. Als je weinig tijd had kon je in elk geval even de Adfo Digest bekijken en had je het gevoel toch helemaal bij te zijn wat vaknieuws en achtergronden betrof en had je de mogelijkheid om in de oorspronkelijke uitgave het gehele artikel te lezen.
Digest: samenvatting, (periodiek) overzicht (De Dikke van Dale)
Vanuit het Engels vertaalt Digest zich naar verteren en in die zin is het verwant aan het Franse digestief, dat volgens mij een drankje is dat helpt bij het naderhand gemakkelijk verteren van de vaste stoffen door het maagdarmkanaal. Van Dale komt met een specifieke vertaling in de vorm van samenvatting, (periodiek) overzicht. Geinig eigenlijk: een Digest is dus eigenlijk een makkelijk te verteren overzicht of samenvatting.
En die lading geldt ook voor de MiF Digest. Minder in de zin van samenvatting want daar hebben we een maandelijkse nieuwsbrief voor. Maar vooral in de zin van periodiek overzicht. Van elders, recent, gepubliceerde artikelen waarvan de redactie denkt dat ze relevant of onderhoudend zijn voor de farmaprofessional. Over de sector, over innovaties, over marketing, over onderzoek, over bedrijven, over therapieën. Als service voor onze lezers, omdat het inspiratie biedt en handig is. Want iedereen is razend druk met het managen en vermarkten van producten en diensten en het eerste dat dan altijd sneuvelt is het bijblijven met het nieuws en de ontwikkelingen in het vakgebied. Niet dat wij niks te doen hebben maar we gaan graag de uitdaging aan om eens in de zoveel tijd uit pak ‘m beet 10 kwaliteitsbronnen een selectie te maken van de meest interessante en opmerkelijke berichten uit binnen- en buitenland. En dat in de vorm van een artikel dat hier verschijnt en waarvan we ook op LinkedIn kond zullen doen. Zonder veel commentaar, maar wel met hyperlinks naar de bronnen natuurlijk. Jij snelt de koppen en klikt door naar de artikelen waarvan de titels je aanspreken. Wie wil dat nou niet?!
Enough talking! Hieronder staat de eerste Digest. Hopelijk is ie goed te verteren voor je. We horen graag wat je van het format vindt. En als je suggesties hebt voor goede bronnen of specifieke artikelen, kom maar door op redactie@marketinginfarma.nl
Roderick den Daas is marketeer en adviseur op het snijvlak van innovatie, healthcare, media en educatie en helpt klanten van Cross Media Nederland en studenten van de Hogeschool van Amsterdam op deze gebieden.
——————————————————————————————————-
Marketing in Farma Digest – 30 september 2021
Aandoeningen
8 op de 10 vrouwen kent symptomen borstkanker niet
Patiënt en reumatoloog hebben verschillend beeld van bijwerkingen
Michael J. Fox Foundation and IBM reveal new AI model for Parkinson’s disease
Innovatie
Apple werkt aan technologie om depressie bij gebruikers op te sporen
Zorginnovatie blijft ondanks recordinvesteringen steken in start-up-fase
Media
Farma reputatie op online media onder de loep genomen
Zorgstelsel
Beter gebruik medicatie bespaart miljoenen
De Jonge: ‘Huidig zorgstelstel niet toekomstbestendig’
Bedrijven
Kyowa Kirin’s awareness message for physicians goes beyond skin-deep for Poteligeo rare cancer drug