De redactie vroeg Platform Marketing in Farma oprichter Arlan van der Velden naar de dingen die hem op dit moment bezig houden en welke tips hij er over heeft.
“Ik krijg mailtjes, belletjes, appjes, chatberichtjes van collega’s, klanten, vrienden. The list goes on and on. Vervolgens houd ik verschillende agenda’s, takenlijsten en notities bij. Deze staan dan weer in mijn mail, agenda en in een schriftje. Oh, en alles wat me te binnenschiet, noteer ik in mijn telefoon. Verder heb ik nog te pas en te onpas Teams meetings, die om mysterieuze redenen minstens een uur “horen” te duren. Je raadt het niet, maar ik ben op dit moment vooral bezig met effectief indelen van mijn tijd.”
Tip 1: Lees het boek Getting things done van David Allen
Het boek Getting Things Done, the art of stress-free productivity, leert je aan de hand van vijf stappen productiever te zijn en orde te creëren. Allen wordt niet voor niets “een van ’s werelds meest invloedrijke denkers op het gebeid van productiviteit” genoemd. Ik merk dat het helpt met het stellen van prioriteiten, waardoor efficiëntie en effectiviteit verhoogd wordt.
Tip 2: Luister naar de Business Break Podcast van Mark Tigchelaar
Mark Tigchelaar is een focusexpert die meerdere podcasts maakt over.. focus. “Heb je weinig focus, dan heb je meestal gewoon teveel interne loops in je brein”, legt Tigchelaar uit. “Interne prikkels. Je hoofd loopt over: ‘ik moet die nog bellen, moet nog een pak melk halen en mag de luiers écht niet vergeten’. Dat zijn hele onschuldige taakjes, die veel energie vreten.” In zijn podcasts vertelt hij over verschillende technieken die je kan inzetten om de focus terug te krijgen. Mocht je zijn podcasts helemaal geluisterd hebben, zijn ook zijn boeken een aanrader.
Tip 3: Lees mijn blog over Timemanagement
Dit voorjaar werd ik er een beetje gefrustreerd van… dit kan anders. Ik had net structuur en focus in mijn werk aangebracht, maar moest nog steeds mijn best doen om het werk bij te benen. Dat is het begin geweest van de verdieping in timemanagement. Ik heb er toen meteen zelf een blog over geschreven, gebaseerd op de “4 kwadranten” uit het boek van Stephen Cover: Highly Effective People.
Hopelijk heb je iets aan mijn tips… waarmee je uiteraard nog steeds achter de feiten aanloopt, maar misschien wat minder dan voorheen.