Als farmamarketeer ben je actief elke dag bezig met het veroveren van de markt, het behouden of het vertragen van de krimpende markt. Gedreven door resultaat en het vermogen ‘kleur’ te geven aan een product. Opgelegde boodschappen van het hoofdkantoor worden met microscopische precisie omgezet naar smeuïge hapklare brokken voor de klanten die je bedient. Foto’s met torenflats en brede tandarts-wit-glimlachende mensen worden vervangen door nuchtere plaatjes van Nederlandse patiënten. Als kenner van de nieuwste communicatietrends wordt je geraadpleegd en met enige regelmaat gevraagd hoe multimedia het beste past bij je bedrijf, je producten. Tijdens interne vergaderingen wordt gespeeld met strategische keuzes en probeer je als marketeer zoveel mogelijk handen op elkaar te krijgen voor, wederom, die fantastische nieuwe kijk op basis van verkregen inzichten. Herkenbaar?
Die inzichten komen voort uit je levenservaring, je verdieping in de laatste trends en informatie vanuit ‘het veld’. Gemiddeld twee dagen per werkweek begeef jij, de perfecte marketeer, je live in de markt. Op weg met de buitendienst of zelf in gesprek met de doelgroep. Daarbij richt je je natuurlijk niet alleen op de opinieleiders maar vooral ook op de reguliere medische specialisten. Zij maken immers het grootste deel van de markt met hun recepten.
De perfecte marketeer… niet dan?
Toch is mijn ervaring iets anders. Marketeers van nu lijken hun ‘markt’ meer verlegt te hebben van ‘het veld’ naar ‘het kantoor’. Binnen een moderne kantoortuin met wisselende bureaus wordt vooral intern gewerkt aan strategie en belangen. Collega’s van medisch én sales zoveel mogelijk mee krijgen. In mijn optiek zijn marketeers veel te weinig daar waar men moet zijn: buiten, tussen de key opinieleiders en de reguliere specialisten. Náást de buitendienst collega tijdens duo dagen. Of het nu een MSL, Medical Advisor of Key Account Manager is. Daar buiten gebeurt het! Uit eigen ervaring weet ik dat ik ook altijd veel energie kreeg van buitendagen. Je ziet live hoe men met jouw product en jouw boodschappen om gaat én hoe je collega’s deze vertalen in hun dagelijkse werk.
Als je marketeer bent, doe je naam dan iedere week weer eer aan en ga de markt in! Anders ben je geen marketeer maar office-teer. Zeg eens heel eerlijk: hoeveel volledige dagen was jíj buiten de afgelopen maand?
Over Hans
Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark