maar in dit geval niet omdat het zo goed verstopt is maar omdat ik er mee overspoeld wordt. Heel veel tekst, en dat terwijl ik als millennial al zo graag lees….
Maar er is hoop door een ontwikkeling die in 2018 voor mij steeds meer zichtbaar(!) wordt. Waar er voorheen vooral met een grote hoeveelheid tekst werd gecommuniceerd is er dit jaar een sterke verandering gaande in de manier waarop farma haar boodschap verspreidt. Enerzijds doordat de doelgroep overspoeld wordt met informatie en je je als zender dus moet onderscheiden. Anderzijds doordat de aandachtsspanne van de lezers steeds verder afneemt. Betrek dit maar eens op jezelf… hoe ga jij om met teksten en berichten op jouw mobile device?. Websites worden steeds meer gedwongen om kortere en meer snackable berichten te posten om de aandacht van hun publiek vast te kunnen houden.
Onze doelgroep wordt dusdanig overspoeld met content dat deze vanzelf gaat filteren wat wel en wat niet interessant is. Berichten met foto’s, afbeeldingen, video’s of animaties vallen dan zoveel meer op.
Video content is al lange tijd een veel gebruikte manier om je boodschap effectief en duidelijk over te brengen, maar ook via infographics, whitepapers of bijvoorbeeld animaties kan je jouw boodschap op een snelle en dus “snackable” manier overbrengen naar jouw doelgroep. Grootste uitdaging is dan: wat communiceer je en hoe communiceer je dit zo helder mogelijk?
Een mooie visual om dit betoog af te sluiten heb ik gevonden bij frankwatching.com.
Over Arlan
Arlan van der Velden is Managing Director bij Cross Media Nederland en helpt farmaceuten bij het bereiken van hun doelgroep.